ADANA KARATAŞ İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

"KİTAPLA ARANA MESAFE KOYMA" PROJEMİZ



Kitap okumayı yaşam tarzı haline getirmek, ilçemizde kitap okuma düzeyini yükseltmek ve bilinçli kitap okuma alışkanlığı kazandırmak amacıyla başlatılan projemiz :

  

 

 

"KİTAPLA ARANA MESAFE KOYMA"  PROJESİ

 

Projenin Amaçları

a) Projenin Genel Amaçları:

Kitap okumayı yaşam tarzı haline getirmek, ilçemizde kitap okuma düzeyini yükseltmek ve bilinçli kitap okuma alışkanlığı kazandırmak amacıyla öğrencileri kitapla buluşturarak yaşantı sunmaktır.

Okuma alışkanlığı, "Bireyin, bir gereksinim ve zevk kaynağı olarak algılaması sonucu, okuma eylemini yaşam boyu sürekli ve düzenli bir biçimde ve eleştirici / irdeleyici bir nitelikte gerçekleştirmesidir" (Yılmaz, 1993: 30). Çocuklara okumanın tadını verebilmek ve okuma alışkanlığı kazandırabilmek için temelde yapılması gerekenlerden biri kitabı çok iyi seçmek, bir diğeri de çocuğu çok iyi tanımaktır. Başarısızca seçilmiş bir kitap, çocuğa okuma tadı, alışkanlığı vermez, okumanın tatsız bir şey olduğu izlenimini verir. Bu yanlış düşünceyi yıkmaksa, hiç okuma alışkanlığı edinmemiş bir çocuğa bu alışkanlığı vermekten çok daha güçtür (Nas, 2002: 137).

Proje kapsamında; öğrencilerin anne babalarıyla birlikte, seçecekleri kitapları evlerinde okumaları amaçlanmıştır.

 

b) Projenin Özel Amaçları:

            "KİTAPLA ARANA MESAFE KOYMA"  PROJESİ; çocuklara herhangi bir kitabı dayatmayacak olup, kendi gelişim dönemlerine ve seviyelerine uygun seçeceği bir kitabı okuyacaktır. Bu sayede öğrencilere istediği kitabı seçme özgürlüğü tanınacaktır. Öğrencilerin yanında ebeveynlerinin de kitap okuyacak olması anne-baba-çocuk arasında kitap okuma dayanışması sağlayacaktır.  Proje ile birlikte çocukların anne babalarını kitap okumaya karşı istekli hale getirmesi de amaçlanmıştır.

Projenin Hedefleri / Hedef Grupları

           "KİTAPLA ARANA MESAFE KOYMA"  PROJESİ' nin hedef kitlesi Karataş ilçesindeki tüm ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileriyle onların ebeveynleridir. Projenin belli başlı hedefleri şunlardır;

§  Okuma alışkanlığı ile ilgili sorunları daha iyi tespit etmek için öğrencilerin ve velilerin okuma alışkanlıklarına dair veri ve istatistik toplamak,

§  Öğrencilere ve velilere okuma fırsatı sunmak için program dâhilinde uygun zaman oluşturmak,

§  Kitap seçimini öğrenci ve velilerin kendilerine bırakarak, ilgi ve seviyeye uygun kitap seçimi becerisi geliştirmek,

§  Seçilen kitaplara erişimde planlama yapılmasını sağlamak,

§  Kitap okuma ortamını, motivasyonu artıracak şekilde düzenleme becerisi kazandırmak,

§  Öğrencilerin okuma becerileri edinmesi konusunda öz düzenleme yapmasına imkân sağlamak

            Proje ile ayrıca tüm hedef kitlede ekran başında geçen süreyi azaltmak, ilçede okuduğunu anlayan ve hızlı okuyan birey sayısını arttırmak hedeflenmiştir.

Projenin Özeti

           "KİTAPLA ARANA MESAFE KOYMA"  PROJESİ ile çevrimiçi ortamlardan öğrencilere ulaşılarak projenin kapsamı anlatılacak olup, öğrenci ve velilerin okul kütüphanelerinden kitap seçmeleri sağlanacaktır. Projeyi ilkokullarda sınıf öğretmenleri, ortaokul ve liselerde ise şube rehber öğretmenleri yürütecektir. Planlanacak takvim içerisinde katılımcıların her gün 21.00'dan itibaren en az yarım saat okuyarak kitaplarını bitirmeleri istenecektir. Projenin sonunda sınıf öğretmeni ve şube rehber öğretmenleri öğrenciler ve velilerle görüşerek okudukları kitaplar hakkında sorular soracaktır. İstenilen cevapların alınması durumunda öğrenci ve veliler başarılı kabul edilip, bir diğer kitaba geçilecektir.

Projenin Gerekçesi

§  Kitap okuma alışkanlığının istenilen düzeyde olmaması,

§  Kitap seçimi konusunda bilinçsizlik,

§  Eğitim kurumlarındaki güncel kitap tür ve sayısının yetersizliği,

§  Kitap okumanın ödev olarak verilmesi ve katı kurallara bağlanması,

§  Kitaba erişim konusunda güçlük yaşanması,

§  Yalnızca okuma hızına yönelik çalışmalar yapılması,

§  Okuma kültürü konusunda olumlu örneklerin yeterince yaygınlaştırılmamasıdır.

Projenin Uygulanması

Projenin uygulanmasında aşağıda sıralanan adımlar ilgililerce yerine getirilecektir.

1.     Aralık ayı içerisinde İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından projenin tanıtımı okul müdürlüklerine yapılır.

2.     Ayrıca projenin kamuoyuna tanıtımı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü koordinesinde okul internet siteleri vasıtasıyla yapılır.

3.     Proje kapsamında okulların mevcut kitapları veya okulların kendi imkanları dahilinde yapacağı çalışmalarla temin edilen kitapların haricinde öğrenciler evlerindeki kitapları da proje kapsamında okuyabilir.

 

4.     Öğrenciler okumak istedikleri kitapları çevrimiçi yollarla öğretmenlerine bildirir. Her okulda kurulacak inceleme komisyonları; öğrencilerin seçmiş oldukları kitapların kendi gelişim dönemlerine ve seviyelerine uygun olup olmadıklarını denetleyerek okutulacak kitapları onaylar ya da reddeder.

 

5.     Okutulacak kitapların içeriğinin milli ve manevi değerlere uygun olmasına, yasaklanmış ve zararlı yayınlara yer verilmemesine dikkat edilecektir.

6.     Her gün 21.00 ile 21.30 saatleri arasında 30 dakika kitap okuma etkinliği yapılacaktır.

7.     Okuma saatinde öğrencilerle birlikte ebeveynler ve varsa kardeşlerin de okuma etkinliğine katılması tavsiye edilecektir.

8.     Toplu okuma etkinlikleri okulun internet sitesinde duyurulacak, etkinlik fotoğrafları yayınlanacaktır.

9.     Okul müdürlükleri tarafından, velilere proje hakkında bilgilendirme çalışması yapılacaktır.

10.  İmkanlar dahilinde her okulda kütüphane oluşturulacak, var olan kütüphanelerdeki kitap sayısı ihtiyaca göre arttırılacaktır.

11.  Okunan kitaplar şube rehber öğretmenleri veya okul müdürleri tarafından belirlenen sorumlular tarafından kaydedilecektir.

12.  Yapılacak iş ve işlemler gönüllülük esasına göre yürütülecek, okuldaki tüm öğretmenler projeye destek vereceklerdir.

 

            Projenin Süresi

Bu yönerge onay tarihinde yürürlüğe girer. İş bu yönerge 6 ay süre ile yürürlükte kalır.

Kemaliye mah. Mutlu Dede Cad. 4/1 Karataş/ADANA - 0 322 200 7095

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.